Jazyky: Ako na nich? Tipy od polyglotov.

Jazyky: Ako na nich? Tipy od polyglotov.

Učebnice: cudzie jazyky
Správna učebnica je výborný začiatok!
Máte pocit, že jazykové školy na vás útočia z každej strany a sľubujú vám najmodernejšie metódy ako sa naučiť cudzie jazyky? Častými „namotávačmi“ sú frázy ako „…s nami sa jazyk naučíte bez námahy!“ alebo „dajte zbohom učeniu sa gramatiky!“.
Ak sa však ozaj chcete naučiť plynule ovládať cudzie jazyky, musíte sa im venovať naplno. S primeranou dávkou časovej (nie finančnej!) investície. A predovšetkým s chuťou. Inak to nejde.
Sama sa aktívne venujem učeniu sa cudzích jazykov. Preto, keď som sa dozvedela, že sa má v júni 2017 v Bratislave uskutočniť séria prednášok s názvom „Jazyky očami polyglotov“ v rámci medzinárodnej akcie POLYGLOT GATHERING, neváhala som, kúpila som lístok na vlak a hor sa do Bratislavy!
 
Rečníkmi tejto akcie boli najznámejší svetoví polygloti: Luca Lampariello (Taliansko), Benny Lewis (Írsko), Steve Kaufmann (Kanada), Judith Meyer (Nemecko), Richard Simcott (Anglicko). Ovládajú 11 až 33 jazykov! Každý z nich sa podelil o množstvo rád ako sa naučiť cudzí jazyk, a to aj popri práci či iných povinnostiach.
 
Keďže som na vás počas prednášok myslela, odporúčania týchto osobností som si spoznámkovala a rozhodla som sa s vami o ne podeliť. Obohatila som ich o niekoľko tipov, ktoré osobne používam aj ja a sú teda overené.
Čo teda robiť, aby sme tento proces čo najviac urýchlili?
 

1. Venujte sa jazyku každý deň

…. alebo sa o to aspoň pokúšajte. 🙂 Na prvý pohľad sa môže zdať, že tento cieľ nie je možné dosiahnuť. Väčšina z nás predsa pracuje niekedy aj viac ako 8 hodín denne a po príchode domov z práce chceme venovať čas rodine. Alebo musíme upratovať. Alebo proste chceme vypnúť a nezaťažovať sa ďalšími povinnosťami.
 
Ako je potom teda možné, že si polygloti vedia nájsť čas na jazyky, napriek tomu, že chodia do práce ako my? Judith Meyerová nám vo svojom prejave priblížila, ako vyzerá jej ideálny typický (pracovný!) deň:
 
6:30 – 7:00 Raňajky, Oblečenie, Make-up
7:00 – 8:00 Štúdium gramatiky/slovnej zásoby z učebnice
8:00 – 8:30 Cesta v aute do práce – počas jazdy počúva rádio/podcast v cudzom jazyku
8:30 – 12:00 Práca
12:00 – 12:30 Obedňajšia prestávka, počas ktorej si zopakuje slovnú zásobu s flashcards (s aplikáciami ako sú napr. ANKI, Duolingo, Memrise atď. – zmienim sa o tom v ďalšom maile)
12:30 – 16:00 Práca
16:00 – 16:30 Cesta domov z práce – cudzojazyčné rádio, podcast
16:50 – 17:00 počas čakania v rade v obchode si znova zopakuje slovnú zásobu s pomocou spomínaných aplikácii
17:00 – 20:00 Upratuje/ venuje čas deťom atď.
20:00 – 21:00 Čítanie článkov/knihy v cudzom jazyku/pozeranie seriálov/filmov (prípadne konverzácia s native speakerom cez skype)
 
Všimnite si, že takto si našla až približne 3 hodiny denne na to, aby sa ponorila do cudzieho jazyka. Nie je nutné, aby náš čas venovaný jeho učeniu bol nevyhnutne zakaždým strávený aktívnym štúdiom, pasívne vnímanie jazyka je rovnako dôležité.
 
Samozrejme, každý z nás má dni, keď sa mu jednoducho tú učebnicu otvoriť nechce a chceme si oddýchnuť, v tom prípade je dobré sa pasívne vystaviť cudziemu jazyku aspoň na 15 – 30 minút (napr. počúvaním rádia).
 

2. Spravte z učenia zaujímavý proces

Jedným najdôležitejších bodov je nestratiť motiváciu a užívať si celý proces učenia. Je teda nevyhnutné doň zakomponovať prvky, ktoré nám ho spríjemnia.
Čítajte články o témach, ktoré vás zaujímajú. Sledujte videá na Youtube. Nachádza sa tam komunita mladých i starších ľudí s rôznymi záujmami, ktoré sa v mnohých prípadoch môžu zhodovať s vašimi. Náročnosťou siahajú od jednoduchých každodenných tém (zdravá strava, make-up, cvičenie, časový manažment) až po politické, či filozofické témy (imigrácia, náboženstvá, ekonomika atď.).
 
Nie je pravda, že do týchto činností sa môžete pustiť až vtedy, keď budete schopní všetkému rozumieť. Najmä z hľadiska fonetiky, správnej výslovnosti a prízvuku je nevyhnutné vnímať autentický cudzí jazyk od samých začiatkov. A to aj za cenu toho, že nebudete (takmer) ničomu rozumieť.
 
Máte radi interiérový dizajn alebo módu? Prelistujte si online katalógy zahraničných obchodov a následne skúste pomenovať každý kúsok nábytku vo vašom byte/ kus oblečenia vo vašom šatníku.
 
Napriek všetkému vyššie uvedenému nie je možné naučiť sa cudzí jazyk bez toho, aby sme aspoň trocha nazreli do učebnice. Najmä ak vaše jazykové ciele siahajú vysoko. Začiatočník sa síce môže zaobísť bez 100% správnej gramatiky, no ak chceme docieliť, aby native speakeri nemuseli pridlho premýšľať nad tým, čo sme to vlastne chceli povedať, je fajn budovať si vzťah ku gramatike od samých začiatkov. A neklásť učiteľom otázky typu: „A to mi nebudú rozumieť, keď to poviem po svojom?“ / „A to musím hovoriť takto?“
 

3. Prestaňte sa podceňovať

Mnoho ľudí prichádza na kurzy s poznámkami typu:

MÝTUS č.1: „Som príliš starý na to, aby som sa naučil jazyk.“ 90% ľudí je presvedčených, že  najlepšie a najrýchlejšie sa učia jazyk deti.

Túto teóriu je Benny Lewis vyvracia hneď niekoľkými spôsobmi.
a. Deti prichádzajú do styku so svojim materinským jazykom denno-denne, nepretržite, z rôznych zdrojov, napriek tomu sú schopné poskladať zložitejšie vety možno až vo veku 5 – 6 rokov. Ak by bol dospelý človek 6 rokov v kontakte s cudzím jazykom, pevne verím, že by bol schopný dosiahnuť relatívne spontánne úroveň C1. Ak by k tomu pridal aj aktívne štúdium, pokojne aj C2.
 
V skutočnosti, na to aby začal človek hovoriť jazykom plynulo, potrebuje asi 480 hodín styku s jazykom (aktívneho aj pasívneho). Ak by sa človek učil aspoň hodinu denne (s pomocou vyššie uvedeného manuálu J ), zvládol by plynule ovládať jazyk za menej ako rok a pol! (Pozn. to ale platí pre Indoeurópske jazyky, na jazyky ako sú arabčina a čínština je potrebný dvojnásobok hodín).
 
b. Veľká väčšina základných škôl na Slovensku ponúka anglický jazyk už od prvého ročníka. Napriek tomu deti v 9. ročníku často ovládajú angličtinu len na úrovni A2 (zriedka B1). Čiastočne zlyhanie vzdelávacieho systému, čiastočne dôkaz, že ak sa človek neučí jazyk aspoň trochu samostatne, ale spolieha sa výhradne na učiteľa, ďaleko s tým nezájde. Navyše,  ako som spomenula vyššie, 9 rokov styku s jazykom je viac než dosť pre dospelého človeka, deti sa teda jazyky NEUČIA rýchlejšie ako my.
 

MÝTY č.2 a č.3:  „Nikdy mi to nešlo, budete so mnou musieť mať trpezlivosť.“ „Som antitalent na jazyky.“  

Bohužiaľ, z istých dôvodov sa na školách nevytvára dostatočne efektívne a motivujúce prostredie pre študentov. S výnimkou niekoľkých škôl / učiteľov je prístup väčšiny predovšetkým zameraný na jednorazové overenie  vedomostí na testoch. Rovnako študenti neberú výsledky testov ako kritické zhodnotenie toho, čo vedia a čo si ešte musia dobrať. Je to pre nich pokarhanie a zlé známky sú teda vyslovene demotivujúce.

Presne preto sú mnohí presvedčení, že keďže na škole mali z angličtiny trojky, sú beznádejný prípad a nikdy sa po anglicky/francúzsky/nemecky poriadne nenaučia. Pravdou však je, že ak zistia, aký štýl učenia im najviac vyhovuje (pozri nižšie), výsledky sa začnú objavovať omnoho rýchlejšie.

4. Pomáhajte si učebnicou, no nebojte sa preskakovať lekcie

Učebnice predstavujú dôležitý zdroj informácii, predovšetkým pre samoukov. S ich pomocou vie študent veľmi jednoducho zistiť, ktoré gramatické javy sú v danom jazyku bežné, čo je potrebné sa učiť skôr, čo neskôr atď. Ideálne sú však najmä učebnice písané v danom cudzom jazyku, nie slovenské a české „Angličtiny pre samoukov“.
 
Ľudia však zvyknú zabúdať, že učebnica je tu na to, aby im pomohla, nie na to, aby ju prebrali 100% od začiatku do konca a aby vypracovali všetky cvičenia na 100% správne.  Ak sa stretnete s látkou, ktorú považujete za nepotrebnú, preskočte ju. Ak sa stretnete s látkou, ktorá vás nebaví, ale je užitočná, preskočte ju a vráťte sa k nej neskôr. Berte učebnice ako encyklopédie, v ktorých si hľadáte informácie tak, ako ich potrebujete.  Iba tak ostanete motivovaní čo najdlhšie.
 
Dúfam, že sa po prečítaní týchto rád cítite aspoň o čosi motivovanejší. Nižšie nájdete odkazy k webovým stránkam a youtube kanálov vyššie uvedených polyglotov.
 

Pridaj komentár

Close Menu